Navigatie overslaan

Gerard,

de vraag van de vrijdag is er een, die ik me al zolang afvraag:
is er in VW misschien een instelling, die regelt dat de lijnen van objecten in de achtergrond van een doorsnede een bepaalde dikte krijgen (lees: heel dun en fijn)?

Zou mooi zijn.
Ik hoor het wel!
Goede vrijdag en weekend alvast.

Ja, dat kan en is vrij eenvoudig.

Hieronder een simpel tekeningetje. Ik zet graag mijn tekeningen zo op dat ik classes gebruik voor de diverse materialen zodat ik Fill en Lijndikte kan aansturen met die classe.

vectorworks-2016screensnapz043

Strikt genomen hoeft dat niet, maar dan moet je er voor zorgen dat de objecten de Fill en de Lijndikte hebben die ze in de doorsneden moeten tonen. Is dat hetzelfde als bij de plattegrond? Dus liever met classes werken denk ik.

Maak een extra class aan.
– Let op dat je “Use at Creation” aan zet.
– Houd de Fill wit
– Kies een lijnkleur en lijndikte (lees: Licht en dun)

vectorworks-2016screensnapz037

Selecteer alle materiaal classes in Viewport enklik op de Edit.

vectorworks-2016screensnapz040

Geef de geselecteerde classes een zwarte lijn kleur en een iets dikker lijn (0,70 is wellicht wat overdreven).
Raak instellingen die je niet wilt veranderen niet aan.

vectorworks-2016screensnapz041

Stel de section Viewport in zoals jij dat graag hebt.
Kies bij “Objects Beyond Section Plane” :
– Fill use class:Use Class: De extra class die je net hebt aangemaakt.
-Line Style: Use Class: De extra class die je net hebt aangemaakt.

(Bij Display kun je ook de onderdelen van een spouwmuur laten tonen).

vectorworks-2016screensnapz039

Resultaat:
vectorworks-2016screensnapz042

Plaats een reactie